Iklan sebentar

May 07, 2010

Nikmatnya KENTUT


Setiap orang pasti pernah kentut. Justru kalau tidak kentut berbahaya, menunjukan ada kelainan dalam saluran cerna. Kentut adalah suatu kenikmatan. Cuba saja Anda jangan kentut selama 1 minggu, perut Anda akan kembung, merasakan suatu yang tidak enak. Namun, bila kentut tidak pada waktu dan tempatnya, akan membuat Anda malu. Misalnya, saat ada acara dengan orang penting, tiba-tiba keluar bunyi yang tidak asing ditelinga, sontak suasana jadi cair atau mungkin Anda akan dikira kurang sopan.

Makanan apa yang membuat kentut lebih besar?

Orang yang sering kentutnya menggelegar, pasti tahu. Kalau di filem2 biasanya orang yang makan ubi, kentutnya jadi bau dan menggelegar. Tapi, berdasar sumber yang saya dapat, yang menyebabkan pengeluaran flatus lebih besar antara lain :

  1. kacang-kacangan
  2. kubis
  3. bawang
  4. kembang kol
  5. jagung
  6. dan makanan tertentu yang mengiritasi, contoh : cuka
Kenapa kentut bau busuk?

Kentut berbau busuk karena mengandung hidrogen sulfida + merkaptan, hal mana termasuk sulfur yang diproduksi oleh bakteri usus. Semakin banyak sulfur dalam makanan, kentut akan semakin bau. Penasaran, pengen tahu makanan yang mengandung sulfur.

Kenapa kentut berbunyi?

Bunyi yang terhasil semasa kentut disebabkan oleh getaran lubang dubur (anus). Semasa anda membuang air besar, lubang anus akan terbuka dengan besar manakala semasa kentut kadar pembukaannya lebih kecil. Tenaga dan kekuatan bunyi kentut bergantung kepada halaju dan kauntiti gas yang akan keluar.

Post a Comment